lauantai 4. marraskuuta 2017

Viivin viinidieetti: Kuinka saada motivaatio terveellisempään elämään takaisin?


Kolme viikkoa sairastelua, viiniä, pötköttelyä, liian huonoja kelejä ja yksinkertaisesti parempaa tekemistä kuin urheilu. 

Nyt on flunssa lähtenyt, on krapula, ahdistus, lumi sulanut eikä mitään tekemistä joten tekosyitä rutiineihin palaamatta jättämiseen ei ole.  Mutta miksi se on joka kerta niin vaikeaa? Ja miten siitä voisi tehdä helpompaa? Alla muutama vinkki motivaation metsästykseen!

Tykkään käyskennellä metsässä, mutta lenkkeily yksin sellaisenaan on pirun tylsää. Kun laiskotuttaa, jumpassakaan ei ole motivaatiota painaa täysiä. Tällöin on siis hyvä ottaa suunta kohti kuntosalia!


Meidän salilla on kielletty selfieiden otto, mikä on yksi syy miksi sitä paikkaa rakastan. Tässä siis kökköjä kuvituskuvia vaivihkaan otettuna. 

1. OTA JUMPPAVAATTEET MUKAAN TÖIHIN
Olen valikoinut kuntosalin työmatkan varrelta, ja puen useasti jumppavaatteet jo työpaikalla päälle ennen kotimatkalle lähtöä. Näin on melkeimpä mahdotonta jättää menemättä salille. Kun urheilemaan menee suoraa töistä, jää illaksi myös aikaa muuhun.

2. CHILLAA, ÄLÄ SYKI
Onnea, olet päässyt kuntosalin puolelle! Mitä siellä sitten pitäisi tehdä? No kuunnella hyvää musiikkia ja näyttää siltä että teet jotain!

Laiskottelukauden jälkeen aloitan jumppaamisen pienillä painoilla ja kevyellä treenillä. Otan hyvän alkulämmön, laitan musiikkia kuulokkeista ja nostelen vähän kevyitä painoja sekä hengailen muuten vaan. Ja heti, kun alkaa väsyttää, rasittaa, ärsyttää lähden pois. Väkisillä treenaamisesta ei tule kuin huonolle tuulelle, jonka vuoksi saatan viettää salilla päivästä riippuen vaan 30min tai parhaimmillaan 1,5 tuntia. Mutta pelkästään siitä salilla käymisestä tulee sellainen fiilis, että on saanut jotain aikaiseksi ja motivoi varmasti seuraavalla kerralla viihtymään vielä vähän pidempään. 

3. KAUPAN KAUTTA KOTIIN
Käy treenin jälkeen ostamassa illaksi ruoat, äläkä sorru niihin ainesosiin jotka löytyvät jääkaapistasi löhöilykauden jälkeen. 

Huomaan, että pienikin salilla pyrähdys motivoi syömään terveellisesti. Vaikka siellä ei kaloreita varmana ole palanut sataa enempää, ei sen jälkeen tee mieli vaaleita viljoja tai rasvaisia ruokia. Jos olen maannut kotona viikonkin, ruokavalio lipsahtaa heti epäterveelliseksi einesmätöksi, mutta pientenkin "urheilusuorituksien jälkeen" ne alkavat ällöttää. 

4. LISÄÄ TREENIPÄIVIÄ VIIKOITTAIN
Itselläni on paha tapa kahmia liikaa urheilupäiviä viikolle heti kerrallaan, joka on osasyy innostuksen lopahtamiseen. Tällä viikolla kävin salilla ihmetelemässä kerran sekä kuntonykkeilyssä torstaina ja se saa tältä viikolta riittää. Ensiviikolle lisään ehkä taas yhden urheilupäivän lisää. Tai en!



Tästä ihanasta pestopastasalaatista kirjoitan teille ohjeen seuraavaan postaukseen!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti